Вже два тижні, як Україна мала повністю перейти на електронні лікарняні. Але, як і під час будь-яких інших нововведень, неможливо передбачити наперед всі нюанси та складнощі, які можуть виникнути. Саме тому запроваджується перехідний період, який для е-лікарняних розпочався у червні поточного року і триватиме до 1 жовтня.

У періоді, що вже минув, основною проблемою стала відсутність е-лікарняного в електронних кабінетах працівника та роботодавця. Через це роботодавець не може почати процедуру оформлення допомоги з тимчасової непрацездатності.

Причин такої відсутності декілька. До основних можна віднести:

  1. Помилки в анкетних даних пацієнтів, внесених до декларацій з лікарем. Внаслідок цього система не ідентифікує хворого як застраховану особу. Тому інформація не синхронізується з реєстром. Для виправлення цієї проблеми працівникам необхідно перевірити свої анкетні дані в декларації. У разі виявлення помилок – звернутись за їх виправленням;
  2. Відсутність в реєстрі застрахованих осіб відомостей про працівника, на якого оформлено е-лікарняний. Внаслідок цього роботодавець не бачить цей е-лікарняний і не може оформлювати допомогу з тимчасового безробіття по ньому. Аби усунути цей недолік, роботодавцю необхідно перевірити відомості про застрахованих осіб, які подавались ним до фонду соціального страхування;
  3. Технічні проблеми, пов’язані з запровадженням та запуском повноцінного функціонування реєстру медичних висновків про тимчасову непрацездатність, на підставі яких формуються е-лікарняні. Через ці проблеми або неможливо передати інформацію з конкретного медичного закладу, який оформлює медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або неможливо сформувати такий висновок внаслідок непрацездатності електронної системи. Виправлення цих недоліків і забезпечення належної роботи системи проводиться адміністратором системи. Для цього необхідно повідомляти в службу підтримки про виявлені проблеми.

Наскільки зручніші лікарняні в електронному вигляді для працівника, роботодавця і лікаря?

Працівник при оформленні е-лікарняного лише звертається до лікаря, а далі всі документи формуються на підставі висновку лікаря автоматично. Працівнику необхідно лише повідомити свого роботодавця про відкриття е-лікарняного. Немає потреби витрачати час на оформлення паперового лікарняного, передачу його роботодавцю, відсутній ризик втрати цього документа, неправильного оформлення (всі дані вносяться автоматично з реєстрів).

Роботодавець після отримання від працівника інформації про відкриття е-лікарняного бачить цей документ в особистому кабінеті, за необхідності, може його роздрукувати. Немає потреби очікувати від працівника паперовий документ, немає потреби зберігати цей паперовий документ, забезпечувати його схоронність.

Лікарю немає потреби заповнювати зайві документи, оформлювати паперовий лікарняний, узнавати у пацієнта реквізити його роботодавця, підписувати у керівника та проставляти відбитки печатки. В тому числі, в паперовому вигляді. За результатами огляду пацієнта формується медичний висновок в електронному реєстрі. На підставі цього висновку система створює е-лікарняний, який стає доступним для перегляду працівнику та роботодавцю в їх особистих кабінетах.

Лікарі фактично не оформлюють е-лікарняний, як окремий документ. Лікар лише проводить огляд пацієнта і вирішує, чи може пацієнт працювати або ні. Якщо не може працювати, то має місце випадок тимчасової непрацездатності. Тоді лікар формує в електронному реєстрі медичний висновок про тимчасову непрацездатність особи. А вже сама електронна система передає дані і формує е-лікарняний.

Проблеми з заповненням документації в електронному вигляді виникають лише при помилках під час внесення відомостей про пацієнтів (анкетні дані, місце роботи, інші відомості, які вносять лікарі або інші особи). В більшості випадків це помилки допускають особи, які вносять відомості. Тому це більше людський фактор, ніж недоліки електронних систем. Пов’язано це з великим обсягом інформації, яку вносять до електронних систем (велика кількість пацієнтів, особливо в містах-мільйонниках) або з відсутністю досвіду роботи з електронними системами. З часом всі ці проблеми буде усунуто і система працюватиме належним чином. Такі ситуації вже відбувались під час запровадження інших електронних систем, реєстрів тощо.

Як діяти пацієнтові у разі, якщо е-лікарняний складено з помилками? Як вже було вказано вище, е-лікарняний може містити помилки виключно, коли невірно внесені відомості про пацієнта або про роботодавця до реєстру. Це обумовлено тим, що лікарі не заповнюють е-лікарняні на пацієнтів. Формується лише медичний висновок про тимчасову непрацездатність. І інформацію для цього висновку система отримує вже наявну в реєстрі. Тому помилки слід шукати, перш за все, у декларації з лікарем. Якщо такі помилки є – вносити виправлення у декларацію. Якщо відсутня якась інформація – довносити необхідні дані. А роботодавцям необхідно перевірити правильність і повноту відомостей про своїх працівників, які вони подали до Фонду соціального страхування та до служби зайнятості.

Кирило Казак, адвокат, партнер юридичної компанії "КПД Консалтинг", член ради комітету з трудового права Асоціації правників України